4 Jan 2014

WIP - Patchwork Seat Pads

Under julledigheten tog James och svärfar med Freja på långpromenad nästan varje dag så jag fick lite tid för mig själv. Den bästa julklappen man kan ge en slutkörd småbarnsmamma. Det var bara att ta tillfället i akt och smyga in i mitt syrum. Eftersom våra stolar är ganska så kalla, speciellt på morgonen, tänkte jag att jag skulle sy stolsdynor till dem. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt? Dynor i lappteknik fick det bli och eftersom jag ville testa en ruta jag ritat själv som kanske kan bli ett täcke till vår säng sen så passade det ju bra att prova i stolsdyneformat först. Nu har jag kommit lite längre än när de här bilderna togs. Alla lapparna är ihopsydda nu och jo jag tror det skulle bli himla bra som ett täcke till vår säng sen. Ska bara ta mig igenom matematiken och titta ut (ekologiskt)tyg samt på någotvis lyckas göra den extrem-mammiga bebisen mindre mammig först. Mirakel har ju hänt intalar jag mig. Kanske kan hon sitta brevid mig istället för på mig om ett par veckor... vem vet.

During the holidays James and my father-in-law took Freja for a long walk almost everyday just so I would get some time to myself. The best Christmas gift anyone can give an exhausted mother. So it was just a case of siezing the moment and head for my craft room. Since our chairs are pretty cold, especially in the mornings, I decided I'd make some seat pads for them. Why make it easy when you can make it complicated? I wanted to try out a square that I designed myself  with a quilt for our bed in mind so what better way of doing it then with the seat pads. I've gotten a little further then these images show now. Well, the squares have been stitched together and yes I think they would be really nice as a quilt for our bed. I only need to do all the math, find the right (organic) fabric and somehow make my very mommy baby less mommy first. I try to tell myself miracles have happened. Maybe she'll sit beside me instead of on top of me in a few weeks... who knows.


2 comments:

metamorphosis said...

Tänk ändå att en stund för sig själv på tu man hand kan vara så värdefull!

Hur man får barn att bli icke-mammiga med tiden har jag inget bra svar på. Det blir dock bättre med tiden, fast det är klart, många dagar har jag fortfarande ett litet plåster på mig. Dock ett plåster som kan mutas med att spela lite på min telefon när jag vill gå på toaletten på alldeles egen hand ;)

God fortsättning och gott nytt år till er!

(hoppas att paketet kommit fram?)

metamorphosis said...

Tänk ändå att en stund för sig själv på tu man hand kan vara så värdefull!

Hur man får barn att bli icke-mammiga med tiden har jag inget bra svar på. Det blir dock bättre med tiden, fast det är klart, många dagar har jag fortfarande ett litet plåster på mig. Dock ett plåster som kan mutas med att spela lite på min telefon när jag vill gå på toaletten på alldeles egen hand ;)

God fortsättning och gott nytt år till er!

(hoppas att paketet kommit fram?)