14 Mar 2013

WIP - Baby Blanket part III

Fast det varit så tyst här på bloggen har jag inte legat på latsidan direkt. Jag fick tag på en blandning mellan ekologisk bomull- och bambumellanlägg till bäbistäcket. Väldigt mjukt och gosigt får jag säga och lätt att jobba med. Såhär såg det ut när jag säkerhetsnålade ihop alla tre lagren på golvet här hemma. Jo, det var lite knepigt att krypa runt på alla fyra med magen ivägen men det gick. James hade det jobbigare som fick hoppa över täcket två kvällar i rad varje gång han behövde gå förbi (hehe). När det sen kom till quiltningen så fick han rycka in som symaskinsbärare också. Min symaskin är som sagt en sådan där gammal hederlig sak i gjutjärn. Tung med andra ord! Inget som jag med lätthet lyfter själv längre. 

När det var dags för quiltning blev köksbordet beslagtaget för en dag och så här blev resultatet. 

Täcket är väldigt skrynkligt på bilden efter att ha följt med på slöjd drop-in nedknölad i ryggsäcken och strykjärnet var visst undanplockat så det får liksom duga som det är. 

Baksidan då? Jo, mamma skickade det här tyget. Det har varit en gardin tror jag. John Blund i egen hög person! Tyvärr kan jag bara tänka att han sitter i båten och flygplanet och käkar spagetti. Det är helt och hållet James fel som försynt undrade varför gubben hade spagetti i munnen när han såg tyget... ja, jag kan se var frågan kom ifrån. Nu ska bara kanterna fixas i rött sen är det klart. 

Even if it has been very quiet here on the blog I've been working hard. I finally managed to find some nice organic bamboo and cotton wadding for the baby blanket. Very soft and nice I have to say, and very easy to work with too. This is what it looked like when I was pinning the three layers together. Well, it was a little awkward crawling around on the floor with the bump in the way but it worked in the end. James had a harder time having to jump over the blanket whenever he wanted to pass two nights in a row (hehe). When it came to the quilting he had to step in as a sewing machine carrier too. My sewing machine is one of those old fashion cast iron things. Heavy with other words! Not something I easily carry around myself anymore. So when the time came the kitchen table was taken over for a day and this is the resault of my quilting session. 
   The blanket is very wrinkly on the photo. It came with me to the craft drop-in pushed into my backpack and with the iron packed away, well it just had to do. 
   What about the backing then? My Mom sent me this fabric. Used to be a curtain I think and it depict a swedish childrens tv program caracter, would be Mr Sandman in english, from when TV was still young. However all i can see now is a funny looking man eating spagetti in a boat and on a plane. I blame James for asking why the figure is eating spagetti! It's supposed to be a beard if anyone was wondering. Well, I can see where the question came from. All that's left on the blanket now is doing the edges in red.

3 comments:

Tyg och otyg said...

Åh, det kommer ju att bli hur fint som helst! En filt som bebisen garanterat blir ensam om.
Den där baksidan är nog förresten värd en förmögenhet. Är med i en retrotyggrupp för försäljning/köp på facebook där John Blund-tyger säljs för mycket dyra pengar, särskilt de där i flerfärg. Fattar inte heller riktigt grejen med munnen. Den där lilla grejen, är det tänkt att vara näsa eller mun liksom? :) Fast jag tycker ändå att tyget är fint.

metamorphosis said...

Superfint, och så himla mysigt med ett egensytt täcke!

(och igenkänning där med magen ivägen från mitt eget täckessyende när det begav sig...)

Så roligt att jag inte är ensam om att tycka att det ser ut som spagetti förresten! Har en hel lååång gardinlängd av just det där tyget liggandes här hemma i väntan på en barnrumsvägg stor nog (eller så ska jag kanske ta och kika efter den där fb-gruppen och se om jag kan tjäna storkovan aka finnansiera lite kurslitteratur? ;) )

aliciasivert said...

Men himmel så snyggt det blir! Tycker verkligen om den oregelbundna kompositionen som ändå har ett upprepande tema, och färgerna och mönsterna i tygbitarna. Härligt jobb!