19 Apr 2012

På skrivbordet så här på kvällskvisten

Jag kunde inte låta bli. Jag har börjat på ett nytt påsömsinspirerat broderi. Ritar och klipper ut egna mallar med inspiration från boken Påsöm folkligt broderi från Floda i Dalarna, diverse utklipp och vykort. Det är roligt! Den här gången blir botten blå-turkos och kanske blir blommorna i den rosa färgskalan. Vi får se!

I couldn't help myself. I started working on another wool embroidery inspired by the Påsöm from Dala-Floda in Dalarna, Sweden. I'm making my own templates with inspiration from a book, some cut outs from papers and postcards. It's fun! This time the base is blue-green and perhaps I'll embroider the flowers in pinkish hues. We'll see!

6 comments:

Pysselfarmor said...

å så spännande det ska bli att se broderiet när det är klart...

såg att du förbereder bröllopet för fullt och fått tyget för klänningen

Pysselfarmor said...

å så spännande det ska bli att se broderiet när det är klart...

såg att du förbereder bröllopet för fullt och fått tyget för klänningen

aliciasivert said...

Åh, jag gillar verkligen färgkombinationen mörk turkos och lite askig rosa. Kommer bli kanonsnyggt! Vad ska det bli för någonting?

Erica Andersson said...

Pysselfarmor: Japp här går det undan med bröllopsbestyren! ;)

Alicia: Tack! Det ska bli en liten väska är det tänkt. Om ett tag i alla fall, den sjunger långsamhetens lov med sitt broderi.

Mitz said...

För du över mönstret med blyertspenna?

Vad använder du på mörka färger?

Erica Bessant said...

Mitz: Välkommen till mig! Kul att du har hittat hit!

Ja i det här fallet har jag fört över med en blyertspenna. Det gjorde man nämligen traditionellt på ljusa tyger förr (konstigt kan vi ju tycka nu). Men broderiet täcker alla linjer så det fungerar väldigt bra. Det finns special pennor också som skulle fungera lika bra men att skaffa sådan i rätt nyans för mitt tyg hade jag inte tålamod till ;).

På mörkare tyger använder jag en vit märkpenna som jag prickar konturerna med. Det räcker oftast gott. Traditionellt använda man vit vattenfärg (gouache kallas färgtypen idag) och en tandpetare. En del för över med oh-film som de prickat hål i och sedan målat med textilfärg eller till och med oljefärg för att föra över mönstret. Som sagt det finns många olika sätt.