4 Mar 2012

Second skin


Hej på er alla fina läsare! Jag har haft en sådan där dunderförkylning med feber och hela bibban men nu är jag nästan bra. Hoppas att det var den sista förkylningen för den här vintern, visst borde jag ha avklarat de flesta virusen för den här säsongen efter den femte förkylningen på mindre än 5 månader? Som ni förstår har det inte blivit så mycket gjort i slöjdväg och det som blivit gjort har inte fotograferats eller blivit helt klart. Istället har jag roat mig med att titta på film, läsa och bossa runt James på hans lediga vecka. Inte så fy skam det heller. 

Just nu läser jag en skrämmande men intressant och inspirerande bok av en välkänd textilentusiast från Australien, India Flint. Boken Second skin - choosing and caring for textiles and clothing målar en dyster bild över det ekologiska fotavtryck som textil- och modeindustrin lämnar på vårt jordklot men ger samtidigt praktiska förslag och råd på vad man som enskild person kan göra för att minska åtminstone sitt eget fotavtryck. Boken är kryddad med vackra bilder och små historier som belyser ett miljövänligare förhållningssätt till allt som rör tyg, tråd och kläder. Personligen blir jag inspirerad och intresserad när jag läser och i många fall sätter Flint ord på tankar jag själv inte formulerat. Det där som gnager på mitt samvete varje gång jag behöver köpa något textilt. Boken är på engelska (såklart) men lättläst och jag rekommenderar er gärna att läsa den om ni har möjlighet. 

Angående inlägget här under, visst ska det bli en liten väska! Jag har inte sytt ihop den än för jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket (återvunnet) tyg jag ska använda till foder...

Slutligen om någon undrar över bilden här ovan är det en akvarell jag målade lite opretentiöst runt jul, det vita är akrylbläck (en julklapp). Det är roligt att leka med det där vita bläcket! Bloggen har blivit lite tom på den delen av mitt skapande. Jag använder ju flitigt skissböcker för både det ena och andra. Skulle ni vilja se mer skissboks bilder här på bloggen? Mer målat och tecknat?


About being ill 5 times in less then 5 months, India Flint's book Second skin - choosing and caring for textiles and clothing, about the embroidery in the previous post being the start of a small bag and the watercolour painting above with white acrylic ink. Would you like to see more pictures from my sketchbooks? More pictures of artwork perhaps?

4 comments:

Tina said...

Allt är av intresse, så ja gärna bilder också
kram

M said...

Den var ju hur fin som helst, bilden! Visa gärna mera!

Maja Bergeå said...

Finfin uggla!

Fiff said...

Ursöt uggla, du är duktig!