12 Mar 2012

En virkad mössa

Idag kom jag ihåg att jag inte visat er mössan jag virkade till James för ett litet tag sen. Innan har han bara haft en köpemössa i akryl som konsekvent förvandlat hans hår till ett statiskt kraftverk. Inte så trevligt med andra ord. Så när vi var och hälsade på James pappa i Somerset och hade vägarna förbi en STOR garnaffär I Wells valde han garnet själv och önskade sig en mössa. Mitt enda villkor var att jag bara kunde tänka mig att virka i 100% ull. Det blev det här härliga ofärgade ekologiska ullgarnet i mörk- och ljusgrå. Passar fint till hans vinterkappa och väskan han fick i julklapp, som jag fortfarande inte har fotograferat om det var någon som undrade. På bilden sitter dock mössan på mig eftersom James inte är en speciellt villig modell. Det statiska kraftverket? Ja, det är borta nu!

Ps. Det är inte jag som valt de hiskeliga bilderna på väggen eller de där konstiga risen i hörnen... det där med att i England hyr man möblerat ni vet...

Today I remembered that I haven't shown you the croched hat I made James a while back. Well, here it is, made in a nice eco wool yarn. Perfect match for his coat and the bag I made him for Christmas too. He's happy with it and his hair likes it too.



2 comments:

Bubbel said...

Drop dead gourgeous!! Himmel vad du är duktig, kan du bjussa på en beskrivning? :)

Svala said...

tack bubbel! Om jag hade en beskrivning skulle jag gärna bjussa på den! men jag har tyvärr ingen. Jag börjar helt enkelt från toppen ökar till den är tillräckligt stor och virkar så långt som det behövs... själva tekniken jag använder mig av är enkel när man kan den och kommit underfund med den. Man virkar vanliga fasta maskor men i det lilla "benet" på maskorna, vanliga främre och bakremaskbågarna lägger sig på rad på avigsidan av arbetet. man virkar också inifrån arbetet istället för utifrån arbetet... vet inte om det säger så mycket. Ska försöka att illustrera tekniken (har jag tänkt länge nu!! fy på mig!)längre fram.