6 Sep 2011

Handstitching takes its time

Hej hopp! Kommer ni ihåg alla de där små rutorna som jag broderade? De är i alla fall nu ihop sydda till en väska. Japp, för hand helt och hållet med vaxad lintråd, sytråd av bomull (det jag hade) och en hel tunna med tålamod.


Do you remember all those little embroidered squares that I made? They have now all been sewn together into a bag. Yepp, completely by hand with waxed linen thread, cotton sewing thread (what I had) and a huge bucket of patience.

Den tog sin lilla tid att sy färdigt så att säga och nu vet jag faktiskt inte vad jag ska göra med den. I ärlighetens namn tänker jag nog sälja den. Den blir annars bara liggande i någon av mina kartonger med färdiga grejer och det är lite tråkigt kan jag tycka.


It took its time to finish and now I’m not too sure what to do with it. I’m honestly thinking about selling it. It’ll just end up in one of my boxes with finished projects otherwise and that is a little bit sad I think.

Det svåra med att sälja den är dock att sätta ett pris (som alltid). Jag vet ju hur mycket tid jag lagt ner på den här och det är inte lite direkt när jag börjar att tänka efter. Alldeles för mycket tid för vad som är lönsamt om man nu ska tänka så.


The difficult part of selling it is however to name a price (as always). I know how much time I’ve put into making it and it’s not a small amount when I think about it. Too much time spent for what is profitable if you want to.  

Så hur gör man då? Ska jag sätta ett pris som är rimligt men som egentligen inte är vad väskan med all investerad tid och kraft är värd? Eller ska jag faktiskt chansa och skriva den där siffran som i de flestas tycke är alldeles för hög? Svårt eller hur?!

I vilket fall är väskan gjord i ull med foder i bomull, samma gäller axelremmen. Den har yllebroderier på båda sidorna med små broderade detaljer på axelremmen. Inuti blev en gammal grytlapp och en provvirkning fickor. En snodd för nyckeln fick det också bli. 


So what to do then? Should I name a price that is reasonable but is not what the bag is worth with all the invested time and energy spent on it? Or should I actually take my chances and name the number that to most is way too high? Hard huh?

Regardless, the bag is made from wool with a cotton lining, same goes for the strap. It has wool embroideries on both sides with embroidered details on the strap. A crocheted potholder and a test crochet was made into pockets on the inside and a piece of my own string used to hold a key.

5 comments:

Tina said...

Jättefin väska!

Pysselfarmor said...

men vilken fin väska - jätte fin!! ta rejält betaljt för den!

tack för inspirationen!

Tina said...

Jag tycker också att du ska ta regält betalt, med upplysning om det unika och tidskrävande arbete som du laggt ner. Den är superfin och jag vet hur noggrann du är. Så det är ett gediget arbete bakom.
En helt unik väska som inte har sin like. Sätt ett pris! Rätt köpare knusslar inte!
Kram mam

Maria said...

Fantastiskt fin! Sådana där unika saker går ju nästan inte att få betalt för alla tid man lagt ner, tyvärr. Men skriv ditt pris, kanske kommer en som verkligen vill ha och betalar. Om man tar billigare än vad man känner så blir det ju fel för en själv.

Svala said...

Tack alla fyra för peppen och berömet! Det värmde fint! =o)