2 Sep 2011

For my beloved tea junky

Det här är James födelsedagspresent. Han tjatade om en tehuva i en halv evighet så alldeles innan hans födelsedag i juli virkade jag en tillsammans med ett underlägg i samma garn. Den står på underlägget på bilden även om det nog inte riktigt går att se. Den har i alla fall blivit använd varje dag sen han fick den och visar nu tydliga och stolta tecken på tefläckar.

This is James birthday gift. He went on about me making a tea cosy for him for ages so just before his birthday begining of July I made this one together with a coaster for the pot in the same yarn. It is standing on the coaster in the picture even if you can't really see it. It's been used everyday since he got it and is now proudly sprouting tea stains.

När jag virkat klart den tyckte jag att den saknade något och eftersom det är meningen att tehuvor ska vara fåniga sydde jag efter lite funderande på en spets. Nu står den på köksbänken som ett lite små fånigt tillägg i vårt kök men vi gillar den båda två så det är helt ok.

When I finished crocheting it I thought it lacked something. Tea cosies are supposed to be silly so after a little bit of thinking I sew some lace around the lid knob hole. In truth, it is a silly addition to our kitchen but we both kind of like it so it's all very well.

3 comments:

Pysselfarmor said...

men vilken söt tekanna!

Svala said...

Tack! =o)

Tina said...

Det är så kul att se sådan här sokersött, av dig! Den spetsen köpte jag för ca 30 år sedan, kul att den "still going strong" och att den kan användas.
Gerbera är en favoritblomma för mig, fin nyans till tekannan.