1 Aug 2011

Natural Dyeing

Det märks att det är sommar på antalet blogginlägg som blir av. Jag har ju en massa att visa men solen skiner och frisbee i parken är mer lockande än en stol framför datorn i en lite för varm lägenhet. Jag leker lite med naturfärgning utan några konstigheter i. Lök och blommor i vatten med lite salt, kanske en citron. Jag prövar lite allt möjligt. Det är skoj men kräver en hel del tålamod när det kommer till att vänta. Ovan ser ni ett experiment med schalottenlök som jag gjorde för flera veckor sedan. Löken lindade jag in i tygbiten och lät ligga i en glasburk som jag fyllde med hett vatten och lite salt sen fick det stå i fönstret i 3-4 dagar. Vi får se vad det blir av biten. 

You can tell it's summer on the number of blog posts being written. I've got lots to show you but the sun is shining and a frisbee in the park is more appealing than the computer in a too warm flat. I'm playing around with some natural dyeing. Onion and flowers in water with some salt and maybe a lemon. I'm trying all sorts of things. It's fun but really puts your patience to the test when it comes to the whole waiting thing. Above is an experiment with shallots I did weeks ago. I simply wrapped the onion in the fabric and put it in a glass jar with hot water and a bit of salt and left it on the windowsill for 3-4 days. We'll see what I'll make out of it.


Nu färgar jag en burk med rödlök, citron och en bit koppartråd (bortsett från saltet och det heta vattnet alltså) och en burk med en lila blomma som jag faktiskt inte vet vad heter. J köpte blommor för en vecka sedan och det visade sig att den ena buketten luktade väldigt starkt, så starkt att vi kände oss både lite små yra, allergiska och lätt illamående. Istället för att kasta tänkte jag att jag kunde prövar att färga med blommorna. Nu hoppas jag bara att den där lila färgen verkligen sätter sig i tyget också! Den är mycket intensivare i verkligheten än på bilden. Håll tummarna! Nu får dem stå i två veckor till så får vi se sen...

I'm trying dyeing with red onion, lemon and a bit of copper thread (apart from the salt and the hot water) in one jar and some purple flowers in the other. I have no idea what the purple flowers are called. J bought them last week and they turned out to be very smelly. So smelly that we felt dizzy, allergic and a little queasy even. Instead of just throwing them away I thought I could use them for dyeing. I really hope the purple colours the fabric too! It's a lot more intense in reality then on the photo. Cross your fingers! I'll leave them for another two weeks and then we'll see...

4 comments:

Tyg och otyg said...

Vad spännande! Blir färgen tvättäkta iom saltet?

Svala said...

Jag har ingen aning faktiskt! Läste någonstans att det kunde få färgen att fästa bättre. Jag ska testa att tvätta sen så återkommer jag.

Tyg och otyg said...

När man färgar med "vanlig" textilfärg (alltså sådan man typ färgar om kläder med) så tillsätter man ju salt. Jag har för mig att det är nåt fixeringsmedel också, men jag kanske missminner mig.

Fiff said...

Åh, vad spännande!