16 Aug 2011

Natural Dyeing part II

Ni kanske inte tror det men jag har varit borta en vecka. J och jag har hälsat på J's pappa i Cheddar. Vi har mest tagit det lugnt, bakat lite och jag hittade bra säkerhetsnålar på den lokala slöjdbutiken. Så nu har jag säkerhetsnålar så jag klara mig ett litet tag i alla fall. När vi kom hem kunde jag inte längre låta bli att ta reda på hur den där naturfärgningen gått. Jodå, rödlöken har fått en sandbrunröd färg efter tre veckor... undrar vad som händer om man struntar i citronen. Det andra och väldigt lila badet såg mycket lovande ut när jag tog ut tyget ur burken men ja, vad ska man säga, färgen satt inte kvar så mycket som jag önskat.

You might not believe it, but I've been away for a week. J and I went to J's dad in Cheddar. Mostly we've been taking it easy, baked a little and I actually found some good safety pins in the local haberdashers. I got safety pins enough to last me a little while now. When we got home I couldn't wait any longer to find out how my natural dyeing had gone. Well, the red onion bath got a sand-brown-reddish colour after three weeks... I'm wondering what happens without the lemon. The other and very purple bath looked very promising when I took it out of the bath, but well what can I say, the colour didn't fasten as much as I would've liked.

Lite närmare titt på rödlökstyget, inte helt likt men så nära det bara går med allas våra olika skärmar och med min halvpensionerade kamera.

A closer look on the red onion fabric, the colour is as close as I could get it with all our different screens and my half retired camera.

Närbild på det lila badets tyg med ett vanligt vitt tyg under. Om ni klickar på bilden kan det vara lättare att se att det färgade tyget har en svag blålilaaktig ton. Mot mitten har blommorna lämnat ockrafärgade fläckar och på andra ställen finns svagt grönblå fläckar också. Nu tog jag ju ingen bild på det, dumt det får bli en annan gång helt enkelt. Jag ska pröva att lägga i citron med en ny bit tyg se om färgen biter bättre då...

And a close up on the purple baths result together with a white piece of fabric under it. If you click the image it might be easier to see the coloured fabrics pale, pale blue purplish tone. Towards the middle of the fabric the flowers have left ochre coloured stains and some other faint blue-greenish stains. I didn't take a photo of that, stupidly, I have to leave it for some other day simply. I'll try to add some lemon and colour another piece of fabric and see if the colour fastens better then...

5 comments:

Pysselfarmor said...

Här är det en till som håller på...
Jag har färgat tyg med en rostig sak...blev snyggt. Ska fundera på vad/hur jag ska brodera på det nu.

Pysselfarmor said...

Helknäppt gjorde jag nu
här är länken

http://textilainslag.wordpress.com/2011/07/30/hur-har-jag-gjort/

och det ska ju vara att du kommer till min blogg när du klickar på mitt namn och inte till Textila inslag - förlåt.

Svala said...

Rost har jag hört om också, låter skoj det med! Ah, ja textilainslag har använt ättika! Smart det ska jag också prova... Tack för tipset PF! =o)

textilainslag said...

Kul att träffa på ytterligare en burkfärgare!

Svala said...

Tack! Jag har ju egentligen ingen aning om vad jag håller på med men det är skoj ändå. Det blir alla möjliga experiment med det jag råkar ha hemma. Svårt när man bor i lägenhet i en storstad att hitta växter som liksom är ok att plocka. England är ju inte direkt idealt, utan allemansrätt och allt det där.