26 Jul 2011

Stitchy in an arty way?

Ja det blev lite av en bloggpaus det här. Jag har haft fullt upp! J tog ut några semesterdagar förra veckan, vi har haft trevligt besök av en gammal kompis och det har fixats och tricksats med allt möjligt. Men lite pyssel vid skrivbordet har det blivit ändå. Den här har jag gjort klart. Från början var det bara en "ram" som jag sydde med en riktigt dålig handsymaskin. Det var ju ganska skoj och jag tänkte att det går ju att "brodera" med den fast den är så dålig. Porträttet (från en snabb skiss på J i min skissbok) i mitten är handbroderat med både brodergarn och sytråd. Bilden är lite urvattnad... 

Well, that turned into a little bit of a blog break. I've been so busy! J had a couple of days off last week, we had an old friend of mine visiting and I've been fiddling with this and that. There's been some crafting at my desk though and I finished this one. At first it was only a "frame" sewn with a sewing machine you hold in your hand, a really bad one, however it was quite fun to use so I thought I could "embroider" with it rather then sew. The portrait in the middle is hand stitched with both embroidery floss and sewing thread. I used a sketch of J from my sketchbook for the face... The photo looks a bit washy...

4 comments:

Tyg och otyg said...

Vad fint! Gillar speciellt kedjestygnen i ramen. Kom de av maskinen eller har du broderat dem?

Linda said...

Du är så begåvad!!! Himla fint!

Svala said...

Tyg och otyg: maskinen syr något som liknar kedjestygn men som nog är mer som virkade lm. Men jag gillar det precis som du! =o)

Linda: Tack! men det är jag verkligen inte ensam om! Du får leka med något där i soffan mellan tupplurarna du med!

Maria said...

Fint att kombinera olika sömmar och tekniker.