25 Apr 2011

Nunofelting and a long silence

Jag har varit tillbaka i London sen onsdag förra veckan men det är först nu jag behagat sitta ner framför datorn. Vi har haft helt fantastiskt underbart väder över hela påsken med topptemperaturer på 27 grader varmt. Jag måste erkänna att jag egentligen inte är så bra på det här med värmeböljor, speciellt inte i april. Det hela är bara lite konstigt. Verkar som vädret dessutom håller i sig! James och jag har i alla fall sysselsatt oss och tillbringat en hel del tid utomhus såklart men mer om det en annan dag. Jag skulle ju berätta om nunotovningen hos min mor för över en vecka sen. Det var nämligen så jag tillbringade min födelsedag. 

I've been back in London since Wednesday last week but it's not untill now that I've sat down in front of the computer. We've had wonderful weather over easter with temperatures reaching +27c. I have to admit that I'm not great with heatwaves, especially not in April. It's all just so weird. James and I have been busy, spending a lot of times outdoors, more about that another day. I meant to tell you about the nunofelting I did with my Mom over a week ago. That's how I spent my birthday.

I nunotovning tovar man ihop två material, ull och silke eller ull och gasväv t.ex. om jag har förstått det hela rätt. Jag ägnade mig åt ullen och silken. Skoj var det och jag hann med att rädda min sönderälskade sidensjal och tova två stycken att göra pulsvärmare av. 

Nunofelting is about felting two materials together, wool and silk or wool and a gauze like fabric e.g. if I've understod it right. I spent my time with the wool and silk. It was fun and I managed to save my old silk scarf that I've loved to pieces. I also made two pieces of fabric for some wristwarmers. 

Det finns flera sätt att tova på. Varför inte använda fötterna? Måste säga att det gick allra bäst med fötterna till och med. Resultaten får ni se en annan dag när jag fotograferat dem. Jag tänkte att jag skulle försöka att hinna ikapp min egen produktivitet på bloggen den här kommande veckan. Önska mig lycka till! Som jag lovade förut så det kommer en liten bildserie om den där stickrosen bla. 

There're several ways to felt. Why not use your feet? I have to say that it worked the best. I'll show you the resaults another day when I've photographed them. I thought I'd try to catch up with my own production on the blog this week. Wish me luck! As I promised before there will be a series of images about the knittedrose among other things.

2 comments:

Anonymous said...

JA rosen!

Linda said...

Berätta mer om nunotovningen! Exakt hur gör man? alltså själva tovningen kan jag ju, men i vilken form ska silket vara? som trådar eller vad?