20 Jan 2011

"Stickros" on the move

I've been back in London since Tuesday night. Yesterday I spent on a long walk with a friend and tidying up a bit in here. Since last post me and James got some good news. We'll be moving in a month! Finally, there's just a mountain of paperwork to get over with first. Part of it we did last night. Above are two more little embroidered squares.

Jag har varit tillbaka i London sen i tisdags kväll. Igår tog jag en långpromenad med en kär vän och städade upp lite här. Sen senast har jag och James lite goda nyheter att bjuda på. Vi flyttar om en månad. Äntligen! Det som återstår är ett berg av pappersarbete, lite fick vi undan igår. Ovan ser ni två små broderade rutor till.

Sweden was cold then warm then cold and to be honest the snow and darkness got me down a bit. I'm getting spoiled with the mild climate here and the fact that it is so much lighter too. Anyway, my Mom held a workshop in wool embroidery and I came with her to learn to make a "knitted rose", the flower you see above was my first try. Went alright, the tricky part is not the stitches but to make it dense, even and round.

Sverige var kallt sen varmt och sen kallt igen och i ärlighetens namn fick snön och mörkret mig att känna mig lite nere. Jag börjar bli bortskämd med det milda klimatet här och att det är så mycket ljusare. I vilket fall, min mamma håller i en studiecirkel i yllebroderi och jag fick följa med i helgen för att lära mig att brodera "stickrosen", blomman ni ser här över är mitt första försök. Gick ganska bra, det svåra är egentligen inte stygnen men att få den tät, jämn och rund.

Here are try number two and three.  

Här är nummer två och tre.

This is try number four. I'm not happy with the leaf so I might redo that one. My thought with this one is to turn it into a cover for my Oyster card. Alot nicer then the ugly plastic cover you get when you buy the card. We'll see. Maybe you have some ideas to what I can make out of the other roses?

Det här är nummer fyra. Jag är inte speciellt nöjd med bladet så jag kanske gör om det. Min tanke är att förvandla lappen till en ficka för mitt Oyster card, kollektivtrafikkortet i London. Mycket snyggare än de fula plastfickorna man får när man köper kortet. Vi får se! Ni kanske har några andra idéer om vad jag kan göra av de andra rosorna?

8 comments:

4U2! said...

Du kanske kan lott ut de? (ler)

Svala said...

Haha! Jag får fundera på saken 4U2 ;o)

Fiff said...

Du gör så fina broderier! Tjusigt värre!

Pysselfarmor said...

Brodera ihop dem till en kudde.....och kanske fårskinn på baksidan...det är ju så inne med sådana kuddar.

Väldigt nyfiken vem din mamma är och var hon håller kurser?

Svala said...

Tack fiff, du är alltid så himla söt!

Pysselfarmor: Min mamma kan du hitta här http://guldvingen.blogspot.com/ hon är ingen van bloggerska men lite får hon upp med jämna mellanrum. Annars håller hon till i Dalarna runt Leksand, Gagnef och Borlänge.

rebeccasdiy said...

Vd kul att du är tillbaka! Jag upptäckte din fina blogg för någon vecka sedan och lade den genast bland mina favoriter.

Tyg och otyg said...

Vad fina! Sådana "stick"blommor har jag aldrig sett. Kanske du vill visa nån gång hur man gör?

Svala said...

Rebeccasdiy: Vad kul jag ska titta in till dig sen!

Tyg och otyg: Om jag förstått det rätt är det en ros de gjorde i dala floda. Även om den är "ovanlig" så finns den. Eftersom den är svår att göra jämn och rund har jag fått det förklarat för mig att man gjorde delar av andra blommor med stygnet. Om du träffar min mamma igen så fråga henne om den. Hon vet mycket mer och kan visa dig också!