13 Dec 2010

Something red and something blue

Det här har jag hunnit med de senaste dagarna trotts att jag flängt runt förkyld över halva London. När jag tänker efter är det faktiskt en hel del. Här ovan ser ni en julklapp, det är en virkad mössa i den där mysterievirktekniken som jag inte har något namn på. Dubbelvirkad säger jag och min mamma om den men slår man upp dubbelvirkning hittar man den inte. Någon som vet vad tekniken heter? I vilket fall blir den tjockare, elastisk och riktigt varm. Passar ypperligt för en mössa alltså. Garnet heter Freedom Spirit och tillverkas av Twilleys of Stamford. Jag gillar de diskreta ränderna som blir av det och den mjuka ullen, dessvärre är det inte alltid så roligt att jobba med det eftersom det lätt tovar sig själv.

Jag har yllebroderat lite också. När jag var till Sverige förra veckan fick jag en stor hög med ylletyger av min generösa mamma och nu när jag inte känner att varenda lilla yllebit måste bli något fantastiskt har jag satt igång med lite små armband/muddbroderier. Här ovan har ni en påbörjad mudd, tror jag att det blir i alla fall. Ni kanske har något annat förslag?

Två armband har det blivit också. Det här saknar tryckknapparna än men det ska sys på ikväll tänkte jag när jag letat fram dem ur lådorna. 

Armbanden är vändsydda med en gammal bomullsgardin på avigan. Såklart kom jag inte ihåg att fota den, en annan gång kanske... Ja, Glad Lucia också såklart!

A Christmas present and some wool embroidery. Oh, and Happy Lucia!

3 comments:

M said...

Vad nyfiken jag blev på den mystiska virktekniken! Vore väldigt snällt om du kunde ge dej på en förklaring :)

Bella said...

Ja! Nu vill ju jag också veta. Hittade en snutt av en grej (ufo) virkad på det där sättet från farmors dödsbo och föll för texturen. Men jag lyckades aldrig hitta hur man gör.

Mycket vackra armband för övrigt! Har påbörjat ett broderi på ylle själv, men inte blir det sådär vackert inte. Mer övning så fort lederna tillåter :)

Maria said...

Härligt yllebroderi!