12 Nov 2010

Language schizophrenia

Eftersom jag är rätt språkschizofren och mest skriver på språket som just för tillfället dominerar mitt huvud blir det idag ett inlägg till på svenska. Fråga inte varför svenskan dominerar min skalle just nu för jag har ingen aning. Speciellt inte när jag nyss satt och skrev ett mail till en jobbagentur på engelska. I vilket fall tänkte jag att jag skulle visa er den här teckningen jag gjorde i onsdags. Jag läser Betty Edwards som den goda bildpedagogen jag är, man ska ju ha läst henne liksom, och jo ja en nypa salt och en del jasså nu vet jag var dem snodde det där ifrån senare blev det något. Teckningen ovan dvs. den föreställer i alla fall James när han var ung (och dum?) på universitetet. I sann Edwards anda tecknade jag av fotot upp och ned också. Ni kan gärna prova, det är faktiskt rätt mycket enklare och ni kommer att använda mer av er högra hjärnhalva än den vänstra, enligt Edwards alltså. Höger hjärnhalva är att föredra när det kommer till teckning, säger hon, och jag kan väl hålla med om det i alla fall.  

Sen vill jag visa er dessa trådbrosches jag gjort av tråden som blir över när jag sytt eller broderat (mest sytt faktiskt). Den här över har jag gjort till min vinterkappa och har varit klar ett bra tag. Jag har bara glömt bort  att blogga den.

 
De här sydde jag klart här om dagen. Jag gör en sådan där göra klart UFO:n räd och kämpar på med diverse små projekt som legat halvt bortglömda länge nu.Tygerna och knapparna är alla gåvor eller secondhand och en hel del är ifrån de där tygerna jag fick av min mamma för inte så längesen. Har ni en hög UFO:n (som bara växer och aldrig minskar) ni med?

Det verkar som vinnarnas paket har kommit fram ok och de verkar blivit glada. Tyg och otyg har bloggat om det och Fiff (som gjort en super tjusig virkad krage) kommer nog att skriva om det någon gång så kika in till dem vettja! 

Scrapbrooches and a drawing I made.

5 comments:

Tyg och otyg said...

Nu fick jag flashbacks till högstadiets bildlektioner. Min dåvarande bildlärare var väldigt inne på den boken (om det nu är "Teckna med höger hjärnhalva" du syftar på).
Vet inte hur många timmar jag spenderat med att rita av min tumme utan att titta på pappret, teckna en stol genom att bara rita mellanrummen och allt vad det var. :)

Snygga broscher! Det kanske är det man ska göra med allt fjufs som hamnar runt symaskinen. Hur har du sytt ihop dem, försvinnande plast eller?

Svala said...

Tack! Försvinnande plast har jag faktiskt aldrig använt. Är det bra? Jag har funderat på att skaffa några gånger men inte riktigt kommit mig för. Trådarna på broscherna är ihop snurrade till en liten rund hög sen har jag bara lagt dem på tyget och sicksackat tätt i en mer eller mindre cirkel som jag döljer med en knapp sen. På baksidan är det fast sytt små broschspännen eller en säkerhetsnål.

Tyg och otyg said...

Jag tycker det är rätt kul och bra till sådana där saker. Det jag gjort med den, som jag tyckt varit roligast och som även var anledningen till att jag köpte den till att börja med, är att bara sy fram och tillbaka i själva plasten och sen lösa upp den, så att bara sömmarna blir kvar. Gjorde snöstjärnor till ett julpyntsbyte förra julen på det sättet, kolla på mina inlägg från december -09 så hittar du dem.

Bettan said...

Vilka roliga brocher du har gjort, kul att man kan återanvända sånt som man tror är "slut"/"kast.
Kram sytanten

Tina said...

Kram fr mam.
kommer du ihåg att ni på "lekis" fick göra den övningen att rita av Bamse upp och ner. Du vände dock bilden "rätt" på en gång. Ingen kunde ge svar på varför, inte ens läraren på högskolan. Kanske du vet själv nu!!!!!