20 Apr 2010

Work in progress

Fortfarande strandsatt i London. Mitt flyg idag blev ocksa installt. Vi ar inte speciellt forvanade. Jag har medicin for runt 10 dagar till och kan klara mig nagra dagar utan nasspray och singulair om jag absolut maste, men roligt ar det inte. Askmolnet verkar inte vilja blasa bort eller regna ner sa just nu sitter jag dar jag sitter. Forhoppningsvis vander vindarna till helgen, i alla fall om vi ska tro pa BBC (?). I vilket fall har jag fylt i nagot fromular om att jag ar strandsatt i London pa SAS hemsida sa kanske kommer jag med pa nagon buss om nagra dagar. Dessvarre ar jag nog inte en prioriterad passagerare eftersom jag varken bor pa hotell eller har barn t.ex. Vi far se. Undertiden forsoker jag agna mig at nagotslags skolarbete.

Det blir pa linjen man tar vad man har. James ager lite akvarellfarg, tuschpennor och kritor. Sjalv har jag med mig nal och trad, lite pennor och nagra skissbock. Det far duga for stunden. Mest blir det sma snabba teckningar och broderier. Broderiet ovan ar en oversattning av en snabb teckning pa en kvinna i en toalettko fran forra veckan. Jag ville prova och se hur det blev. Kan inte bestamma mig om jag ar klar eller inte. Det ar ju ett extremt langsamt medium att arbeta med sa att saga. Bara broderiet ovan har tagit mig 3 dagar mer eller mindre.

Jag upptackte den lilla hogen av tradskrap och tankte att den applicerar jag pa en annan tyglapp. (Jag har fatt aran att slakta ett par av James gamla jeans... som sagt man tar vad man har.) Vad det blir av det hela aterstar att se. Har ni nagra inspirerande ideer? Vad tycker ni om broderier som form av "konst"? Ar det konst eller hantverk? Skriv garna en kommentar.

Vadret ar underbart har just nu. Soligt och lagom varmt. Mina allergier ar inte sa farliga vilket ar en valkommen upptackt. Min teori ar att det handlar om helt andra trad och sorter av trad som jag reagerar pa hemma. Lat oss hoppas att jag inte utvecklar allergier mot dem bara. Just nu star bjorken i hogblom och jag kanner av det men inte lika hemskt som i Sverige. Det ar en helt underbar kansla att kunna vara ute utan att ma valdigt daligt av det.

Pa tal om att vara ute gick jag och James upp till Hampstead Heath i helgen. En gigantisk parkyta i norra delen av London. Det var fullt med folk och jag malade lite. Turner, som jag sag pa Tate Britain, brukade ofta mala dar uppe. Ganska haftigt faktiskt. I vilket fall, inga masterverk bland mina bilder men jag hade i alla fall skoj.

Det har hunnits med ett galleibesok ocksa men mer om det imorgon kanske. Jag tankte ocksa visa er en del av mina snabba teckningar osv. Sa titta forbi imorgon!

My flight today was cancelled too so i'm still grounded in London. I did fill in some form about it on the SAS webpage so hopefully I might end up on a bus within a few days. If I'm lucky that is. I doubt I'm a priority passanger since i don't have any hotel bills or kids for instance. In any case I've been trying to do some sort of school related work of the little materials I do have access too. Mostly drawings, watercolour and embroidery. Some you can see above. James and I have been to another gallery but I'll tell you more about it tomorrow maybe. I also thought of showing you some of my fast drawings so please come back tomorrow!

2 comments:

Lisbet said...

älskar iden att brodera vanliga situationer, som kvinna i toakö tex.

Tespola är dagens ord: tespool? teaspoon?

ninaemilia said...

Det är klart att det kan vara konst. Ett hantverk är något man använder för att göra konst, såsom också måleri, lera, video och sådana man hittar på själv. Sedan behöver det inte nödvändigtvis bli konst för att det är ett hantverk, men därav följer en bredare diskussion. Folk har alldeles för förutfattade meningar om hantverk. De tror att hantverk == traditionella trä- eller textilbaserade hantverk. Det är så mycket mer än så.