9 Mar 2010

Färg, form och innehåll - eller mest om annat kanske

Detta får vara så klar den blir för tillfället. Jag funderar på att dra ett lager färg till över bakgrunden men det får vara så länge. Redovisningen är på torsdag så...

"Målning" tre börjar ta form. Men nu är det stopp. Vad jag ska göra mer vet jag inte. Jag blev bara tom på inspiration plötsligt. Har med största sannolikhet att göra med den plötsligt så påflugna våren och någon närbelägen al som fått för sig att blomma. Jag känner mig allt annat än pigg så att säga. Det lustiga är ju att jag blir lika förvånad vart enda år.

Så jag har smugit upp på rummet och ägnar mig åt detta i stället. Det kändes mer troligt att histaminfeber-aningarna skulle ge sig här än nere i ateljén. I vilket fall har ni här två bilder på lite närmare håll på målning tre.

Den är väldigt härlig att känna på också. Jag funderar rätt mycket kring mitt skapande för tillfället. Tyvärr känner jag att jag saknar ord att riktigt beskriva vad det är jag går och funderar på. Jag känner dock att "skolan" just nu är mycket av ett störningsmoment. Det kommer små uppgifter (som jag inte vill göra) och de vanliga rutinerna som förmiddagsfika och lunch blir bara irriterande avbrott. Just nu saknar jag ett eget hem som är mitt där jag kan koncentrera mig ostört. För det känns som om något är på gång, som om jag är på väg att förstå något om min skaparprocess, arbete eller något ditåt.

Jag gjorde ett tårtpapper igår också. Hänger på väggen tillsammans med resten i mitt hörn i ateljén. I morgon blir det kanske någon bild från hörnet... vi får se.

2 comments:

Lisbet said...

Önskas en motorsåg i 25 år present?

ninaemilia said...

Förstår vad du menar. Jag känner samma sak, detta med att jag behöver ro att jobba med mitt, när jag nu har något på gång. Det är då man behöver en egen ateljé (eller en såpass tillåtande skola som min är).