2 Feb 2010

Om en blivande målning

Målning nummer två på "jag och dom" temat är på G. Den ska målas på en gammal träbricka. Träbrickan hittade jag på en loppis i Borlänge i fredags. Efter idogt letande på diverse secondhand shopar och loppisar det vill säga. Tur att mamma tycker att det är lika kul som jag att titta på en massa konstiga gamla saker. På något sätt kan jag inte förstå hur folk kan vilja köpa nytt när det finns så mycket fint och knasigt redan. Porslin t.ex. det finns ju massor av helt fantastiskt porslin för ingen kostnad alls och av bättre kvalitet än mycket av det nya. I vilket fall som helst skulle inte det här inlägget handla om hållbar utveckling utan om min målning. Det finns en hel del tankar bakom innehåll och valet att måla på en träbricka. I stort går det ut på traditioner. Hantverkstraditioner och till en del även könsroller. Som vanligt har jag lyckats få med någon typ av kontrast, i det här fallet det mjuka mot det hårda. Mjukslöjd på hårdslöjd. Det textila på träet. Hur jag bär på dessa traditioner som kanske främst kvinnor fört vidare i 100-tals år, där av brickan, och hur jag själv förvaltar och utvecklar dessa traditioner. Jag och dom, alla handarbetande kvinnor som serverat kaffe och kaka på sina brickor. Eller som luffarna som slöjdat luffarslöjd och sålt knappar på sina brickor istället.
Kanske handlar det om hur jag förhåller mig till traditionerna, hur jag förvaltar det arvet eller så är det helt enkelt en slags hyllning till alla de där kvinnorna. Jo, Karin Larssons solros finns med i ena hörnet som en sådan där tydlig liten ledtråd. Tydlig för de någorlunda insatta i alla fall.

Förövrigt se detta om ni kan, 14 februari tas den bort!

No comments: