9 Feb 2010

Jag, solsvedan och dem...

En liten uppdatering. Målat idag. Lite i alla fall. Den övre fick sig en omgång till efter detta foto togs men jag har ju inte hjärnan med mig idag så resultatet från den sessionen får ni se en annan dag.

Fortsatt att jobba på den här också. Solsveda på ryggen, rosa över allt och som min lärare fröken H så fint uttryckte det en blå-rosa-vit kulör till ljus. (Eventuell översättning: något som vagt påminner om en ljus lila?) I vilket fall är det motigt. Målandet alltså inte min frökens kulör. Tolka det som ni vill. Jag funderar lite på hur jag egentligen skulle vilja måla och kommer rätt snabbt fram till att det inte är så här, tror jag. Jag vill inte gå efter de där fotona som jag hela tiden återkommer till som referenser på något sätt. Kanske vill jag inte ens att ytorna ska vara så släta? Eller det vill jag nog. Men jag vill inte ha fotot som ideal och ta mig tusan att det ändå smiter in som någon form av ideal likt förbannat. Helst skulle jag nog vilja göra något riktigt "wild and crazy". Kanske är det det jag ska göra imorgon? Om jag hinner... ingår i ett dekormåleriprojekt för en musikaluppsättning också. Dumt kanske när jag mest vill jobba med mitt. En tredje "målning" är också på G... men en annan dag. Om fyra timmar kommer James, äntligen!

4 comments:

ninaemilia said...

Du skulle behöva Verona Grönjord där. Verona Grönjord, (bränd?) sienna och väldigt lite ultramarin är mina favoriter i hudfärgsvärlden (tre år sedan sist och jag minns det ändå!), ibland parat med krapplack (det är sällan de varma röda funkar i hudfärg). Ett problem är ofta att man har för lite färgskiftning i huden - bara en rosa ton ger ingen hudfärg - då huden är mer komplex än så. Men jaja, du vet ju allt detta. Och det är ju du som är bildläraren ;)

Svala said...

Haha, det är exakt min palett också nina! Allt det där röda/rosa är medvetet gjort. Prövar... kanske funkar det kanske inte. Diskuterade med min lärare om att komma ifrån jordfärgerna för att få någon kontrast och få in något som inte är så varmt. men kul att du har samma hudfärgs palett som jag *fniss*

ninaemilia said...

Det går ju att blanda intressanta jordfärger av primärfärger. Har provat en del själv att göra hudfärg av ultramarin, krapplack och olika gula kadmium. Man får ju verkligen till "alla" färger med primärfärgerna, bara man skiftar vilken primärfärg man tar (kall/varm röd är väl det tydligaste, enligt min mening), mängder osv. Återigen .. detta kan du ju :))

ninaemilia said...

Men essensen är väl att en riktigt bra hudfärg måste innehålla aspekter från alla primärfärger för att verkligen slå an. Jordfärger är ju bra där, för de är sammansatta av flera primärfärger.