18 Jan 2010

Skissarbeten, perspektivteckning och om att aldrig komma till kritan

Dagen har ve och fasa handlat om perspektiv. Rena tortyren må jag säga. Ovan lilla teckning är veckans "uppgift", det vill säga att i en eller ett par bilder kontemplera olika typer av perspektiv. Vi fick välja vilka alldeles själva efter en halv dags genomgång, mer eller mindre. Jag valde värdeperspektivet, ni vet som barn ritar. Där de själva är jättestora och mamma och pappa små. I vilket fall detta är min kommentar till perspektivteckning... perspektivkunskaper är ett verktyg. Inte något jag vill hålla på med tack!

I vilket fall kommer här också en massa små skisser och sådant. För det är allt jag lyckas åstadkomma just nu.

Som mina fötter i ett par sockor. (De är faktiskt rosa... hum? De verkliga sockorna alltså.)

Eller några vaga tankar om det där "jag och dom"...

För att bara känna det som att jag upprepar mig... men är det något dåligt, egentligen?

För att sen fundera ut, hur ska jag måla? Ska jag måla?

Liksom vad passar bäst? Vad vill jag berätta?

För kommer till kritan gör jag ju inte. Jag sitter och tragglar, tänker och skissar. I mig finns världens största motstånd mot att måla. Jag vet inte ens varför och kanske är det inte det jag ska hålla på med? Eller är det bara ett av de där stadierna i utvecklingsprocessen? Och var hittar man svar på dessa frågor egentligen?

2 comments:

Linda said...

Jag känner exakt samma sak för måleriet. Kan helt enkelt inte uttrycka mig som jag vill med pensel och jag tycker faktiskt inte att det är lika roligt som att teckna. Om jag vill ha något i färg så använder jag kritor. Det känns som att gå halva vägen! Jättefina teckningar Erica!

Svala said...

Tack Linda! Det lustiga är ju att jag tror att jag tycker att det är roligt. Jag kanske har prestationsångest delux eller något. Men det är så himla svårt att börja måla på något vis. Jag sitter gärna planlöst och kladdar med akvarellen t.ex. men ska jag göra något konkret blir det jobbigt av någon anledning. Hm... kanske bara att jobba sig igenom det helt enkelt.