6 Oct 2009

Jag är på bli frisk semester. Det går väl lite si och så får jag säga. Istället för att bli frisk från den här förbannade förkylningen har jag helt plötsligt även lite högt blodtryck. Hur hände det? När tar det liksom slut? Alltså ingen allergivaccinering än... vad är den nu? 4 veckor försenad? Borde inte 24-åringar vara rätt friska?

Jag har sju hundra saker jag måste/borde/ska göra egentligen. Som att plugga specialpedagogik t.ex. eller börja packa för Londonresan. Så har jag en uppgift i akvarell. "Mitt fotoalbum" heter den. Ett seminarium på torsdag har jag som jag måste läsa till och ett basgruppsmöte imorgon.

Vet ni vad jag vill göra? Ingenting. Helst bara sitta på en stol eller ligga på golvet. Kanske virka lite om andan faller på, eller sy några par trosor. Måla lite om det faller sig så. Vila kallas det nog.

I vilket fall det här är några (gamla) bilder som jag kanske kommer att använda mig av när jag genomför akvarelluppgiften. Jag känner mig inte riktigt upplagd för att måla av foton. Jag vill snarare utgå från någon typ av subjektiv upplevelse. Om vilken funktion albumen har för att minnas något och hur fotot i sig kan snedvrida saker men också kroppen i förhållandet till fotot och vad som sen händer när det tolkas i ett annat medium. Lite därför har jag valt mig själv och kroppen som "studieobjekt". På sätt och vis blir det ju ett fragmenterat självporträtt i albumform och fragmenteringen av kvinnors kroppar tål att diskuteras. Varför fragmenterar jag mig själv kan man ju fråga. Samtidigt är det stämningar jag vill åt och kroppen kan förmedla det via fotografiet vidare genom akvarellmålningen. Kanske? Jag tror jag snurrar in mig i mina resonemang.

I vilket fall... snart, 3 ½ dagar kvar sen London, älsklingen och lugn ro. I will survive.

2 comments:

Moa said...

Usch, grymt jobbigt det låter! Hoppas det löser sig och blir onaturligt bra snart!

Lisbet said...

You better. Hoppas du piggnar på dig snart.