16 Sep 2009

Jag har målat efter foto och vet inte riktigt vad jag ska säga om det hela. Någonstans kan jag känna mig hindrad av fotot. Bilden blir lätt ointressant och platt... eller så ser den "konstig" ut. Trots att jag gått ifrån fotot, lagt undan det vid en tidpunkt (glömde tyvärr kameran så det finns ingen bild på hur den såg ut innan nu) har jag en frustrerad hållning till den. Frustrationen handlar om att fastna, sitta fast, i en föreställning om något, som är svår att frångå. Fotot isig sätter ju upp ramarna för bilden på något sätt. Uppgiftens utformning handlar om att utifrån ett foto som förlaga måla en bild. Bara det isig banar ju vägen för något "fotorealistiskt". Vad realism isig är för något kan man diskutera. Det väcker i vilket fall tankar kring vad det är jag vill och jag tror inte det är det här jag vill syssla med. Eller?

Så ser den ut. Inte så fasligt stor i akryl, mmm akryl. Frust, men jag förlikar mig med materialet.

Jag avreagerar mig emellanåt på annat. Detta kallar min lärare för lungmos. Jag kallar det nog ingenting och låter det vara som det är... ogenomtänkt och ofullständigt.

6 comments:

Lisbet said...

tycker om eller inte, du är jävligt duktig på det i vilket fall. Jag är frustande avundsjuk.

Elin said...

Jag dras ändå åt idén med att måla sängar. Det finns något så personligt i ens säng. Kan tänka mig ett foto eller måleriprojekt där man avbildar (folk och deras) sängar.

Dessutom är du ju precis som ovantående skriver, väldigt duktig.

Moa said...

Jag gillar också idéen om sängen. Men om jag hade varit du hade jag gjort de ljusare partierna (från solen) ljusare. Både på väggen och i sängen. Men jag fattar vad du menar med måla av tanken. Det är knepigt! Ännu knepigare tycker jag är att måla just ljus, solblänk osv. Idag ska jag testa olja för första gången, är lite nervös av någon löjlig anledning.

Moa said...

Tack för att du hjälpte mig lite med målarfrågorna!

ninaemilia said...

Jag tror jag gillar det mörka .. väldigt fin i alla fall, men jag kan se varför du känner dig instängd av ett foto. Själv slappnar jag av och använder mig jämt av foto. Men så blir jag ju svettig av för stor frihet.

Mitt påpekande blir att göra linjen mellan det röda tyget och väggen mer distinkt - just nu verkar väggen nästan ligga på det tyget. Linjen funkar bättre vid ljusdagrarna eftersom du varit mer exakt. Sådana där foton kräver skarpa linjer.

Ses!!

Patrik Petersson said...

Du verkar riktigt bra =D