7 Apr 2009

Sko stilleben på mitt hallgolv. Ganska ok. De enda "finskor" jag äger.

Upptäckte att jag behövde fylla på akvarellådan. Prövade de nya färgerna igår kväll. Blev visst ett halvtaskigt porträtt (av mig själv?) av mitt kladdande.

Den här... den här... den här ser ut som... plastig! Ska göra ny i akvarell och tror det kan bli bättre. I alla fall inte plastig. Jädrans akryl! Jag vet ju att jag inte tycker om den egentligen...

Ritade av Kalle-Kanin lite snabbt här om kvällen också. Han är mitt lilla hjärta. Gör alltid som jag säger och har bra svar på allt. Hängt med i över 20 år har han också, gamla gossen. Fast nu för tiden är han i och för sig mest rolig att rita av. Något med formen på honom som jag gillar.

Snön smälter. Nästan borta nu och idag såg jag tussilago för första gången i år. Här om dagen såg jag kanske två forsärlor också om det inte var vanliga sädesärlor det vill säga. Hann inte riktigt se. Så... våren är här! Ta det från en allergiker, jag vet.

4 comments:

woa said...

Måste ändå säga att jag gillar det plastiga i den tavlan! Men kan du inte förklara olja lite på din blogg? Det hade varit kul! Jag har aldrig provat det. Det känns för mig som det som "riktiga" konstnärer använder och att jag inte riktigt får. Gillare dina kängor också!

Svala said...

Hm, så haj på olja är jag kanske inte längre men jag vet någon som är väldigt duktig på det fast hon ägnar sig mer åt grafik idag. Kanske kan höra om hon vill gästblogga lite. =oP

nina said...

Ska jag ta åt mig? Jag tror jag tar åt mig :)

Nä, olja is the shit, så är det ju. Skillnaden är väl att man jobbar med blöta färger på duken. Inte vattenblött utan oljedrygt. Då kan man göra snygga övergångar och driva färgerna. Typ lägga två färger bredvid varandra på duken och sedan ta en pensel och "föra" ihop dem. Det ger ett helt annat sätt att måla, mot akryl som mer blir att lägga på en färg, se den torka, lägga på nästa, se den torka, osv. När man jobbar med olja jobbar man med en levande duk, alltså färgerna är "igång" och kan hela tiden justeras. Så länge man inte väntar någon dag och låter lagret torka såklart. Sen ger oljan en helt annan lyster åt färgerna. Akryl kan inte matcha det.

Folk är nog lite rädda för olja för att det kräver en ingångsperiod, medan akryl är logiskt och lättillgängligt.

Åh, sådant här är vackert att tala om.

Linnea said...

Jag gillar ballongbilden skarpt! Det passar att den ser plastig ut! Men den skulle nog bli fin i akvarell också, fast med ett helt annat uttryck.