8 Apr 2009

Moa undrade lite om oljemålning. Det här är min kära vän Nina som tänker lite om oljemåleri (Ja Nina du ska ta åt dig!):

"Nä, olja is the shit, så är det ju. Skillnaden är väl att man jobbar med blöta färger på duken. Inte vattenblött utan oljedrygt. Då kan man göra snygga övergångar och driva färgerna. Typ lägga två färger bredvid varandra på duken och sedan ta en pensel och "föra" ihop dem. Det ger ett helt annat sätt att måla, mot akryl som mer blir att lägga på en färg, se den torka, lägga på nästa, se den torka, osv. När man jobbar med olja jobbar man med en levande duk, alltså färgerna är "igång" och kan hela tiden justeras. Så länge man inte väntar någon dag och låter lagret torka såklart. Sen ger oljan en helt annan lyster åt färgerna. Akryl kan inte matcha det.

Folk är nog lite rädda för olja för att det kräver en ingångsperiod, medan akryl är logiskt och lättillgängligt."

Jag vet inte om det täcker allt du ville veta Moa, men det är en början i alla fall. Fråga gärna om vad du undrar över. Jag kan alltid försöka svara men mitt bästa råd är att faktiskt bara börja måla.

1 comment:

woa said...

Det var ett skitbra svar! För det jag tänkt på när jag målat med akryl är att jag inte gillar det vattniga, det är bara besvärligt. Och att jag är sjukt otålig. Men om olja alltså har en liksom oljedryghet så ska jag lätt försöka! Tack!