4 Jan 2009

God jul, gott nytt år och god fortsättning sådär lite i efterhand... Jag tillbringade min jul vid den där ganska "hideous looking" granen. Den var dessutom ovanligt stickig. Tack och lov hjälpte min bror mig med att kapa den, få på foten och rikta den till något som i alla fall kan passera som rak. Hyggligt av honom även om jag lämnades att dekorera den själv. Det är mitt ständiga jobb, jag undrar om de tror att jag tycker att det är roligt. I så fall har de lite fel, jag ledsnar oftast ur efter två kulor.

När jag inte vaktade julgranen vaktade jag min far. Envis sak, allt jag säger, här bestämt på väg till farmor på julafton. Jo, vit och kall jul och jag undrar om någon kan gissa fel på vilket landskap jag växt upp i. Jag har mina tvivel nämligen. Hum, röda hus med vita knutar och svarta ladugårdsdörrar...

När vi ändå pratar om julen fick jag dessa super fina "broderibågar", är faktiskt inte hundra på vad de kallas, av mamma. De är gjorda i trä och alldeles lena. Det känns fånigt att vara så fäst vid något materielt men sådana här saker får mig att känna mig rik. De är så fina och möjligheterna de erbjuder...

Nyåret med Maja och Elin. Musik, prat, spel, mat, dessert, skratt, serpentindans (eh?) och vårt sedvanliga försök till tema med utklädnad. Jag fick använda min 30-tals 40-tals (?) hatt för första gången vilket var trevligt. Man ska använda det man har i garderoben så att säga.

Utöver allt det där som är brukligt så här års, firande och återseende av gamla vänner, försöker jag verkligen få mig själv till att plugga. Jag önskade att det gick bättre än det gör. Ska bli så skönt när biblioteket har vanliga öppettider igen. Jag har inte varit så här skoltrött på år. Jag har också bestämt mig för att gå ett år på folkhögskola när jag säger hejdå till helterminer i högskolevärlden till sommarn. Idag har jag till och med ställt mig i bostadskö i Nyköping, av alla ställen. Men just nu känns deras folkhögskola som den jag har mest lust att gå så...

Hoppas det här året blir ett bättre år än 2008. Jag orkar inte ett till 2008 och så är det med den saken. Nyårslöften... nja. Använda tandtråd oftare? Vara lite mer optimistisk? Jag vet inte riktigt när jag gick och blev cynisk slutkörd pessemist... får försöka ändra på det. 2009 kommer att bli fantastiskt!

3 comments:

Maria said...

jag klär också alltid granen.. i år försökte jag smyga in en annan kulfärg, men det gick inte för sig... Fast lite mysigt t ycker jag det är. Brukar klä i pyjamas på lillejulaftons morgon.

Kramar

Anonymous said...

Hej Hej! Kul att läsa din blogg. Jag uteslöt alla röda kulor i år och hade bara silver, vit och ljusgrönt, både köpt och hemmagjort, nytt och gammalt. Har pysslat och pyntat som jag inte gjort på länge i år. Kram på dig. Visst är det kul att blogga, gör det själv och ser det som chans till utvärdering och reflektion. kram m-renhuvud@bloggagratis.se

Linda said...

Vad är det för linje du ska gå på folkhögskolan? Något textilt eller en konstlinje (antar jag?).

ps. jag hade varit glad om jag hade en gran att klä - det är ju jätteroligt!