12 Aug 2008

Frukost poesi. Jag upptäckte det precis när jag tänkte hugga in med skeden. Kanske anar jag ett tema. Det är ju faktiskt tredje gången min frukost finns med på bild i den här bloggen.

Låt mig presentera min prinsessa. Hon hetter visst Bernina Bernette 60 och kan sy med tvillingnål, det blir fina fållar så. Just nu är hennes majestät min allra bästa vän. Jag har börjat med projekt byta ut och förnya min garderob. Hittills har jag provsytt ett par byxor som påminner mycket om Elvis byxor ni vet de där vita. Det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Så jag ska rita om mönstret lite. Annars satt de som en smäck.

Det här är blusen jag håller på med just nu. Som ni ser har jag inte så mycket kvar. Bara knappar, knapphål och fållen faktiskt. Den är sydd efter ett 70-talsmönster och är mitt allra första försök att sy krage. Jag blev ganska nöjd ändå. Tyget är ett gammalt lakan inhandlat på myrornas för 25 kr, mjukt och skönt i 100% bomull.

Den här är jätte söt i modellen. Dessvärre var jag lite trött när jag klippte till den så stretchen hamnade åt fel håll. (klantskalle) Resultatet, den är för liten. Så jag tänkte jag skulle ge bort den till Jonna om hon vill ha den. Tror den skulle sitta perfekt på henne.

Eftersom jag är väldigt mycket i sy tagen och byxor står högt på kalendariet har jag idag varit till Rosa huset (rekommenderar!) och köpt tyg till två par byxor. Det blev tyg till en klänning i 50-talsmodell (det med rosa blommor) och en blus (det med blå blommor) också. Vad det kostade... hm, 827 kr... Ok, med två byx dragkedjor också. Jag tänker så här, nu får jag två par byxor som faktiskt PASSAR i KVALITATIVA tyger, en klänning i en modell jag GILLAR i ett rent KVALITATIVT bomullstyg och en skön sval blus med bra PASSFORM i ett KVALITATIVT bomullstyg. Inte har det suttit något utfattigt barn eller någon utfattig kvinna och sytt kläderna heller vilket helt klart känns bättre.

Fredagen närmar sig och jag försöker låta bli att tänka för mycket på att jag reser då (Lüneburg, Tyskland). Jag planerar packningen men tänker inte längre än så. Skriver listor på vad som ska göras innan och till resan. I morgon ska jag fixa det mesta hade jag tänkt. Håll tummarna för att allt funkar som det ska den kommande veckan. Efter de senaste veckornas "katastrofer" är jag lite av en pessimist Fördelen, jag lär ju inte bli förvånad om något händer och åt andra hållet kan jag ju bara bli positivt överaskad och det är ju trevligt...

No comments: