30 Aug 2008

En liten nyckelring jag gjorde till Elin i födelsedagspresent.

För ett tag sen ritade jag av ett par trosor som jag trivs i och provsydde ett par. Det här är tredje försöket och några små ändringar senare. De blev jätte bra! Har faktiskt inte skönare trosor. Tvillingnålen och jag kommer bra överens. Titta vad fina fållar!

Så, då var den klar, blusen. Den är väldigt skön och för att vara första gången jag syr en blus med både krage och manschetter tycker jag att jag lyckats riktigt bra. En skön blus att ha till vardags, även om tyget uppsytt ger mig pyjamasvibbar ibland.

Ovan ser ni ögongodiset jag tittat på idag. Det är tre dräktväskor från Gagnef, handvirkade spetsar, ett gammalt dräktok med broderier inspirerade av jugend från början av seklet (Gagnefs dräkten) och vävda/broderad tygbitar från Guatemala (Maja var det Guatemala?).

Jag har varit på slöjdklubbshandledarutbildning idag. Vi fick göra små näverburkar och det var super kul! Här är den (ovanifrån) som jag alldeles själv lyckats få ihop med dekorationer i spillvadmal.

Lite från sidan...

Inuti...

Och det här är ett smakprov från min semester i Tyskland. Om det är någon som missat det så kan man sitta på en sandstrand vid en flod (vad den nu heter) mitt i Hamburg, Tysklands näst största (?) stad.

4 comments:

Linda said...

Vad duktig du är!! Alla sakerna är så fina så jag nästan ramlar av stolen! Vilken lyx att kunna sy, det skulle jag behöva kunna så jag kan sy brallor till mig själv! Jag får gå sykurs hos dig!

ps. på måndag ska jag köpa nya strumpor, allt efter ditt fina tips! Tack! :)

Josefin said...

Jättebra blogg!!! Hittade din blogg via sysidan.se. Hit kommer jag igen!!
/Josefin

Svala said...

Linda: Haha, så svårt är det faktiskt inte att sy. Man ska ha lite tålamod bara och om du börjar kika runt lite på nätet finns det massor med tips, tutorialvideor och allt möjligt... en bra sida är burdastyle.com ;) gratismönster på byxor hittar du där om du letar lite. =o)

Josefin: Tack! Kul att någon mer än mina nära och kära läser. Jag hoppas att du får lite inspiration eller i alla fall en trevlig stund när du är här. Tack igen!

Anonymous said...

oj vilka fina dräktväskor. var såg du dem? mvh