18 May 2008

Varit på slöjdklubbshandledarutbildning i helgen. Vi har gjort svinblåslycktor. Jag har lärt mig täljgrepp. Det är svårare än man tror att tälja och jag har fått blåsor på ena handen och träningsvärk i hör och häpna tummarna. Plötsligt har jag väldigt mycket respekt för folk som täljer!

Efter en halv dag hade jag och en annan kursdeltagare åstadkommit den här. Här är bara ljushållaren kvar i princip innan det var dags att trä på svinblåsan.

Fin ljushållare va? Titta hur fint vi fixerat ljushålls jushållaren mellan två pinnar lite på tvären så där.

En annan grupp gjorde en blomformad lyckta. Jätte snygg! Och välgjort...

Sen var det dags för svinblåsorna... här demonstrerar en av hemslöjdskonsulenterna hur man töjer ut en av dem. Det luktade gris.

Sen var det dags att trä på den på lycktan. Knepigare än man kan tro.

Riktigt teamwork!

Tjoho, och där ser ni min och min kursares åttakantiga sak med svinblåsa och allt. Rätt häftigt faktiskt. Den blir till slöjdklubben kursaren ska ha i Tällberg sen.

Utöver det har jag stukat foten på nått jäkla vänster. Så nu går jag omkring med den lindad i min sidensjal... det känns lite sådär men i brist på annat tar man vad man haver. Hoppas det går över till imorgon och hägningen av utställningen bara...

3 comments:

Sara K said...

En urinblåsa?! OMG, där går nog min gräns för konst/hantverk... Hm, schysst att se den uppspänd iaf. Kärlens utbreddning syns mycket bättre.

Linda said...

Uuuääkk - jag hade ju svimmat om jag skulle behöva använda köttdelar!!!! Ta aldrig någonsin med dig den erfarenheten till skolan! :S
Fast om man inte är vegetarian så förstår jag att det var en spännande erfarenhet! Är det en urinblåsa allstå? På riktigt?!

Svala said...

Nej linda jag tar inte med mig det där till skolan! Huu, för svårt att göra med barn dessutom.

Ja riktiga urinblåsor från gamla suggor. Du kan försöka se det som att om man ändå nu redan slaktat grisen så är det bättre att man tar rätt på allt som finns på den än slänger mer än hälften...